Fakta ke globálnímu oteplování - Elektromobilita

Několik poznámek k elektromobilitě

Už jste někdy jeli v dobrém elektroautě? Já ano. Byla to Tesla, nevím přesně který typ. Ale nezapomenu na to. Bylo to nejúžasnější svezení, které jsem kdy v autě absolvoval. Klidná, tichá jízda, bez jakéhokoli řazení, při nájezdu na dálnici akcelerace, jakou jsem v žádném autě ani přibližně nezažil.

Když média hodnotí elektroauta, dělají to téměř vždy výhradně z ekologického hlediska. Evropská unie se rozhodla zprotivit tyto vozy tím,že je dotuje, nutí lidi k jejich koupi a na druhé straně zpřísňuje ale normy pro výrobu automobilů se spalovacím motorem natolik, že se jejich vývoj a výroba obrovsky prodražuje a auta se stávají nedostižnými pro většinu obyvatelstva. Navíc tím upadá evropský automobilový průmysl, automobilky se stávají nekonkurenceschopné a také proto jezdí po evropských silnicích čím dá více starších aut, které daleko více "smrdí". Evropská unie to chce řešit opět tak pitomě, jako poslední dobou dělá snad všechno - chce prý zakázat opravy aut starších patnácti let.

Co se týče elektroaut, tam dominují dvě hlavní oblasti:

  • elektromotor
  • baterie

Zatímco elektromotor je ve všech svých vlastnostech lepší pro pohon auta než motor spalovací (na což různé články o elektromobilech ale úplně kašlou), baterie naopak v současné době přináší daleko více nevýhod. Připomeňme si výhody elektromotoru oproti motoru spalovacímu:

  • nepožaduje startér
  • nepotřebuje spojku - velký krouticí moment od nuly
  • nepotřebuje převodovku - výborný průběh krouticího momentu v celém rozsahu otáček
  • okamžitá reakce na "plynový" pedál
  • nepoměrně jednodušší konstrukce
  • je lehčí a znatelně menší
  • nepotřebuje tlumiče výfuku - je tichý
  • minimální vibrace - nepřevádí se lineární pohyb na rotační
  • podstatně větší účinnost
  • jeho výroba je daleko ekologičtější
  • nespotřebovává olej
  • šetří brzdy a tím i snižuje emisi prachu z brzd - brzdí se rekuperací
  • energie z brzdění se z velké části vrací do baterie
  • pohon všech kol se řeší více elektromotory, takže nápravy nejsou mechanicky propojeny a nemusí se řešit kompromis mezi trakcí a parazitními momenty
  • lépe se řídí jeho vlastnosti

Naproti tomu baterie jsou však u dnešních elektromobilů nutností, ale přinášejí zatím jen problémy:

  • pro aspoň dostatečný dojezd musí být obrovské, těžké a velmi drahé, čili mají malou kapacitu
  • jejich výroba je neekologická
  • spotřebovávají při výrobě velké množství vzácných materiálů, zvláště kovů, jejihž těžba je neekologická
  • nabíjení trvá dlouhou dobu ve srovnání s načepováním paliva
  • nerovnoměrně a výrazně zatěžují současnou elektrickou síť
  • Z toho všeho musí i podprůměrně inteligentní člověk pochopit, že zavádět elektromobily na povel spolu se zákazy spalovacích motorů v autech je, mírně řečeno, kontraproduktivní, správně řečeno zcela nesmyslné. Jedině, že by cílem bylo zničit svůj automobilový průmysl. Bohužel se takto chová moloch, zvaný Evropská Unie, za plné podpory naší pětikoaliční vlády (je rok 2024 a vládne tu EU prostřednictvím vlády Petra Fialy).

    Kromě čistých elektromobilů vyrábějí ještě automobilky nějaké "hybridy", které kombinují spalovací motor s motorem elektrickým, ale jejich konstrukce je taková, že tím vlastně ztrácí všechny výhody, plynoucí z čistě elektrického pohonu, hlavně vzniká nutnost vmontovat opět do vozu spojku a převodovku a propojit to mechanicky s elektromotorem a všechno sladit dohromady - br!!!.

    Jak z toho?

    Podle mne by v současné době bylo nejproduktivnější vyrábět elektromobily s malým dojezdem a silným elektromotorem (výkon minimálně 100 kW, kapacita baterie cca 20 kWh (tj dojezd cca až 150 km čistě na elektřinu)). Takovéto vozy by si zachovaly všechny výhody elektrického motoru pro pohon a velice zmírnily nevýhody baterie její čtvrtinovou velikostí. Dojezd by se u takovýchto vozů prodlužoval pomocí zhruba 40kW spalovacího motoru, spojeného pouze s generátorem elektřiny pro nabíjení baterie. Tento motor by běžel většinu času jen ve svých ideálních podmínkách (hlavně počet ot/min), tak, aby měl maximální účinnost a minimální exhalace a pouze by dobíjel baterii. Tento motor by se spouštěl podle potřeby, zvláště při vybití baterie pod určitou mez. Odpadní teplo ze spalovacího motoru by se v zimě dalo využívat i k vytápění automobilu, v zimní koloně by běžel na malé otáčky, topil a také trochu dobíjel baterii, která by se dala také využívat k topení při jejím vysokém stupni nabití. Podle velikosti palivové nádrže by takový vůz mohl klidně dojet i přes 1000 km. A mohl by být i docela levný, pokud by někteří důležití v EU dostali aspoň trochu rozum. A na cestě by se normálně čepovalo palivo, nenabíjelo by se. Nabíjelo by se až doma. Pokus o takový vůz už byl - BMW i3 REX, bohužel ho jacísi inteligenti vybavili velkou baterií a pouze devítilitrovou nádrží na palivo. Navíc měl velké problémy v součinnosti generátoru proudu a spalovacího motoru, které bylo velice poruchové. Takže tím tento koncept úplně pohřbili.


    BMW i3 REX - pokus o elektromobil s prodlouženým dojezdem

    Ale pokud by byl takový vůz kvalitně navržen, tak by se na takovém základě a v souladu s výsledky vědeckotechnického rozvoje dala realizovat postupná vylepšení, daná hlavně třeba zvyšováním kapacity baterií a jejich zlevňováním a současně přizpůsobováním energetického průmyslu elektromobilitě. Čili ponechat vývoj elektromobility přirozenému vývoji vědy a techniky a ne byrokraticky poroučet větru, dešti, jak se to nyní EU zcela nesmyslně snaží dělat skoro ve všem. Elektromobily jezdí úžasně, ale ještě nenastal jejich čas. Ale věřím, že časem nastane.


    Chcete-li mi něco napsat, tak na adresu k1@kreteni.cz

Občas vážně nevím, jestli svět řídí chytří lidé, kteří si z nás utahují, nebo imbecilové, kteří to myslí vážně.
Kreteni - založeno (K2) 1997, resuscitováno (K15) 2010; změněno (K1): 18.3.2024