Stránky K1 - Československé magnetofonové pásky | |||
Československé magnetofonové páskyTento článek věnuji Emgetonům a možná se v něčem budu opakovat v tom, co jsem o nich už třeba napsal zde, tak mne prosím nekamenujte. V Československu výroba pásků měla za západním světem velké zpoždění. Bylo to způsobeno i tím, že v padesátých letech u nás bylo zakázáno vlastnit magnetofon, podobná omezení se samozřejmě týkala i pásků a několik let trvalo, než komunistická vláda dostala aspoň trochu rozum a tahle omezení postupně odbourala. V roce 1954 se u nás začal vyrábět pásek Supraphon typ L. Pro amatérskou potřebu byl nepoužitelný, byl to tzv. hmotový typ, pod čímž si představuji, že nebyl minimálně dvouvrstvý, jako moderní pásky, ale jen jednovrstvý a magnetické částice měl rozptýlené v celém svém objemu. Byl černý. A protože byl velmi tlustý (70 µm, což vlastně byla také tloušťka magnetické vrstvy), měl velmi omezenou kmitočtovou charakteristiku směrem k vyšším kmitočtům. Tento pásek hrál slušně možná až při rychlosti 38,1 cm/s nebo spíše až 76,2 cm/s. Měl jsem ho, ale zbavil jsem se ho. V roce 1957 začala firma Supraphon dovážet z NDR pásky Agfa-Wolfen typ CH (čti "cé-há") a dlouhohrající Agfa-Wolfen typ CHL (čti "cé-há-el"). Pásky to byly na svou dobu docela dobré, měly acetátovou podložku, na které byla magnetická vrstva a celková tloušťka byla 50µm u typu CH (tzv. standardní pásek), a 35µm u typu CHL, (dlouhohrající pásek). Tyto pásky již byly použitelné. U nás se kromě humusu typu L zatím pásky nevyráběly.
V roce 1963 začala ve filmových laboratořích v Gottwaldově výroba magnetofonového pásku Emgeton EC. Podle mého názoru byl tento pásek horší kvality, než tehdy dovážené typy Agfa CH a Agfa CHL. Byl totiž také na acetátové podložce, ale udávanou tloušťku měl větší (55-60µm), než pásek Agfa typ CH.
Tady jsme mohli vidět již veliké zpoždění našeho výrobce za světem. Firma Agfa v NSR již měla pět let pásky řady PE-21, PE-31 a PE-41 na polyesterové podložce, typ PE-41 měl již tloušťku pouze 25 µm (tzv pásek s dvojnásobnou hrací dobou), a my měli tohle. Emgeton EC byl doporučován pro půlstopý záznam a doporučovali mu rychlost 9,53 cm/s. Další typ byl v roce 1968 Emgeton PE 3-35 a měl již polyesterovou podložku a byl to dlouhohrající typ o tloušťce 35 µm. Dodával se již ve slavných a praktických plastových krabičkách, které jsme úspěšně okopírovali od firmy Agfa. Pořád ale ještě nebyl doporučován pro čtyřstopý záznam.
A nyní přijde jakási záhada. Dalším typem pásku z Gottwaldova byl Emgeton-EX. Byl to první náš pásek s dvojnásobnou hrací dobou a já byl doteď přesvědčen, že byl vyráběn na podložce z PVC, ale mate mne, že předchozí typ PE 3-35 měl již podložku polyesterovou. Budu muset udělat test, ale test je destruktivní a mně se nechce stříhat jediný exemplář Emgetonu-EX, který mám. A také mně v mozku ulpělo, že cívka s 540 m tohoto pásku stála 140 Kčs, což by odpovídalo ceně pásku Emgeton PE 3-35.
Nejslavnější a nejnenáviděnější pásek - Emgeton DP 25 LNA přichází "temný rok" 1971 a s ním smutně proslulý typ Emgeton DP 25 LN. Tento pásek již byl moderní, na polyesterové podložce, s dvojitou hrací dobou. Bohužel byl ale nekvalitní a se svým současníkem typem AGFA PE-46 prohrával na všech frontách, bohužel kromě ceny, kterou měl s nimi shodnou. Měl znatelně horší kmitočtový průběh, i při rychlosti 9,53 cm/s měl postřehnutelný úbytek výšek na nahrávce a mně vyhověl jedině na rychlosti 19,05 cm/s. Podle mnohých prý velmi špinil páskovou dráhu. Já měl tyto Emgetony dva a nezpozoroval jsem žádné extrémní znečišťování magnetofonu. To zase moje BASFy to uměly parádně.
Emgetony DP 25 LN se vyráběly v kromě vkusných a užitečných plastových pouzdrech také v papírových krabičkách a to buď úplně jednoduchých, které u mnohých dopadly hrozně, nebo také otevíracích na způsob knihy.
Pásky DP 25 LN byly našimi spotřebiteli nenáviděny. Ony totiž zaplavily trh s páskami a vytlačily téměř z trhu ostatní, podstatně kvalitnější typy, a to ještě navíc právě za stejnou cenu. Agfa PE-46 a další zahraniční typy hrály znatelně lépe a byly najednou velmi těžko k sehnání, protože přece máme "plnohodnotný ekvivalent". Jenže to, že je to plnohodnotný ekvivalent, rozhodl někdo, komu to buď myslelo "dobře politicky", anebo mu to nemyslelo vůbec. Určitě to ale nebyl fonoamatér. Další EmgetonyVyráběly se také dlouhohrající pásky Emgeton LP 35 LN, ale ty se používaly hlavně pro profesionální či školní nahrávky a do obchodní sítě se dostávaly velmi málo. Mám dokonce i pásek Emgeton LP 35 bez označení LN, ale je v krabičce z pozdějších let. Dám jeho obrázek sem, ale zatím nevím, jak ho zařadit. Mám ale určité podezření, že je to LP 35 LHD...
Také se na trhu objevil za patnáct korun i zvukový dopis. Byla to malá cívečka se 60 metry pásku DP 25 LN bez zaváděcích konců, dodávaná v krabičce, uzpůsobené k posílání poštou. Na jednu stopu se vešlo 10 minut při rychlosti 9,53 cm/s, takže čtyři stopy vyšly na celkem 40 minut. Pamatuji se, že jsem několikrát tuto cívečku jako dopis použil. Konečně se také objevil u nás pásek s trojnásobnou hrací dobou Emgeton TP 18 LN. Byl to vlastně první typ pásku s trojnásobnu hrací dobou tloušťky 18µm, se kterým jsem se setkal. Vyzkoušel jsem si ho a velmi mile mně překvapil. Okamžitě se dalo rozpoznat, že hraje znatelně lépe, než DP 25 LN. Byl jsem s ním velice spokojen i při rychlosti 9,53 cm/s. Slyšel jsem i zprávy, že protože prý jsme ho neuměli dobře vyrobit, tak jsme kupovali BASF TP 18 LH, (který se vyráběl od roku 1970 minimálně do roku 1985) a prodávali je jako Emgeton TP 18 LN. Podařilo se mi sehnat pásek BASF TP 18 LH a musím konstatovat, že už jeho vzhled je jiný, než Emgeton TP 18 LN, takže to tento pásek určitě nebyl. Možná, že to byl pásek BASF TP 18 (bez LH), ten jsem však zatím nesehnal. Porovnával jsem však Emgetony TP 18 LN s "trojitými pásky" Agfa PE-65 a Agfa PE-66 a mohu říci, že Emgeton TP 18 LN byl pro mne lepší.
V roce 1982 se objevil pásek Emgeton DP 25 LN STEREO s krásnou oranžovou nálepkou STEREO na krabičce. Krabičky byly pořád ty úžasné šedé, ukradené Agfě. Pásek jsem vyzkoušel, ale nechápal jsem, co výrobce chtěl říci tím STEREO. Pásek měl lepší elektroakustické vlastnosti, než původní (bez STEREO), ale kvalit Agfa PE-46 stále nedosahoval.
Původní krabička 15 cm s páskem Emgeton DP 25 LN STEREO V průběhu výroby pásku DP 25 LN STEREO také výrobce bohužel změnil krabičku, ve které pásek dodával. Nová plastová krabička si vypůjčila tak trochu podobu od krabiček pro kompaktní kazety (okopírovali jsme totiž pro změnu krabičku Philips). Jenže tato je na kotoučové pásky velice nepraktická. Byl v ní totiž čudlík, který se měl při zavření krabičky trefit do středového otvoru v cívce, ale on se netrefoval a muselo se často s cívkou dost cvičit, aby se trefil čudlík s dírkou a krabička se dala zavřít. A tím skončilo období úžasných plastových krabiček u Emgetonů.
V roce 1983 přišla konečně inovace. Objevil se typ Emgeton DP 25 LH, už výhradně v krabičkách à-la Philips. Jenže ouha - byl dražší! 540 m stálo místo 155 Kčs najednou 165 Kčs a 720 m dokonce 220 Kčs místo 205. Pásek byl dražší, než než špičkový Maxell UD 25-120 a to mi připadalo směšné. Nekoupil jsem si ho, ale od někoho jsem ho dostal darem a tak jsem ho vyzkoušel. Nehrál špatně, byl konečně znatelně lepší než DP 25 LN, snesl bez problémů srovnání s Agfou PE-46 (ale přišel na trh 15 let po ní), ale Maxell to opravdu nebyl a tak mi ta cena připadala až humorná. Logičtější by bylo, kdyby se DP 25 LN zlevnil a DP 25 LH nezdražoval. Nemohl jsem pochopit, proč náš výrobek je dražší, než dokonce o trochu delší pásek z Japonska, (Maxell má 740 m, DP 25 LH má 720 m) přestože není lepší, naopak je horší. Možná, že naši odpovědní činitelé si řekli, že pokud by Emgeton dali levněji, než Maxella nebo Agfu, přiznali by tím, že je horší. U pásku píšou zvětšený frekvenční rozsah a je to pravda. Oproti typu LN je to opravdu slyšet a kdyby takhle nezašachovali s cenou, možná bych ten pásek i kupoval, protože Maxell byl velmi vzácně a Agfa PE-46 také. A protože tento pásek hrál vlastně jako Agfa PE-46, tak by to šlo. Ale naši cenoví inženýři to tedy doslova pos**li. Měli udělat opak: Dát DP 25 LN STEREO třeba za 150 Kčs místo 205 a DP 25 LH ponechat za 205 Kčs. To by přece jen aspoň trochu odpovídalo. A konečně v roce 1987, vlastně už na soumraku kotoučových magnetofonů, se objevil pásek Emgeton DP 25 LHD. A já se přiznám, že jsem ho úplně ignoroval. On už byl zase za původní cenu (205,- Kčs za 18 cívku) a to mně nějak vštípilo do podvědomí, že nebude lepší, než typ LH. Až teprve v současné době se mi podařilo sehnat několik kousků LHD a vyzkoušel jsem je. A nestačil jsem zírat. Pásek hrál, jako by jeho domovská továrna nebyla v Gottwaldově, ale u Maxellů. Co bylo to koncové LHD můžeme jen hádat. Pokud by si vzali vzor u Maxellů, kde "UD" bylo "Ultra Dynamic", mohlo by to být Low noise, High output, ultra Dynamic. Ale výrobce se s tím nechlubí a cena zase klesla na úroveň ostatních pásků. A kvalita? Vynikající! Někdo tvrdí, že to ve skutečnosti byl pásek BASF, jiný zase, že žádný BASF, který by byl stejný s LHD, neexistoval. Někdo možná nedokáže unést, že jsme také u nás konečně uměli vyrobit dobrý pásek. Zachytil jsem i informaci, že pásky Emgeton LHD (byl i LP 35 LHD) měly vrstvu dotovánu kobaltem. To by vysvětlovalo jejich vysokou kvalitu. Nejlepší kazety typu I byly právě dotovány kobaltem (třeba Maxell XLI-S, TDK AR-X, SONY HF-ES). A to je z historie výroby pásků u nás vše. Nezmínil jsem tu Emgeton SP 50 LN, standardní pásek o tloušťce 50µm, který se prý používal pro studiový provoz. Dokonce ho mám i v mé sbírce. Ale ten se do domovů vůbec nedostal. Pomluvy na pásky Emgeton a jak to vidím já
Chtěl bych popsat své zkušenosti s pásky Emgeton. Já jsem jich měl celkem šest (když nepočítám ten první Emgeton-EX). Dva DP 25 LN, dva TP 18 LN a dva DP 25 LH. Na Internetu čtu doslova pomluvy na různých diskuzních fórech o těchto páscích, že prý byly naprosto nepoužitelné, že špinily hlavy, že skoro nehrály a podobně. Někteří dokonce tvrdili, že tam něco nahráli a během několika dnů tam nebylo nic, jiní zase přesný opak - že to nešlo smazat a nové nahrávky se míchaly se starými... Další zase, že po několikerém přehrání byly nepoužitelné. V prohlášeních typu "tohle mně do magneťáku nesmí" se různí "mistři světa" předhánějí. Také jsem v této souvislosti našel tvrzení, že v roce 1982 někdo vozil pásky Agfa PE-49, které se ovšem začaly vyrábět až v roce 1986. To je vidět, jak věrohodné jsou tyto výplody.
Mně se vlastně nic z těch jejich pomluv nepotvrdilo. Pravda, Emgetony DP 25 LN zdaleka nepatřily ke špičce, ale úplný odpad to rozhodně nebyl. Emgetony TP 18 LN hrály slušně, a nepozoroval jsem, ani u DP 25 ani u TP 18, že by tak špinily či brousily hlavy, jak emgetonofobové o nich tvrdí. Narozdíl od mých BASFů, které špinily jak o závod. Když jsem byl na vojně v roce 1981, nahrál jsem si na Emgeton TP 18 LN svého kamaráda při jeho kytarové produkci a nedávno jsem ten pásek našel a přehrál si to zcela bez problémů ve velmi dobré kvalitě a po čtyřiceti letech. Nebo jsem já tedy měl náhodou těch šest kusů, co se povedly a všichni ostatní "mistři světa" měli šmejdy?
Když jsem hledal na Netu něco o Emgetonech, našel jsem například
túto stránku, kde sa hovorí o tom, že "...pretože nebolo nič nezvyčajné, keď nahraním na pôvodnú audiostopu pribudla stopa nová a v podstate ste dostali remix. Mix pôvodnej hudby s tou novou."
Ano, to je nejvyšší třída. Při rychlosti 4,76 cm/s byl výsledek zhruba stejný, jako u Emgetonu DP 25 LN s rychlostí 9,53 cm/s. No a při rychlosti 9,53 cm/s už na nahrávce bylo znát, že má dokonce trochu více výšek než originál. A rychlost 19,05 cm/s nemá ani cenu komentovat. Ano, pásek Emgeton, zvláště DP 25 LN, je skutečně znatelně horší, ale není třeba si vymýšlet lži a nesmysly. Nechápu, proč mají někteří lidé tuto potřebu.
Ano, pracovní plochy hlav se po projetí 720 m pásku DP 25 LN ušpinily, ale určitě to není to, co hlásili "znalci pásků", že budu odlupovat z páskové dráhy nánosy špíny a budu muset čistit zalepené hlavy. Nahrávka zněla po celou dobu velmi dobře, takže toto znečištění se na kvalitě zvuku zatím nijak neprojevilo, nicméně tohle ale opravdu znamená po každém pásku vyčistit hlavy. Takže Emgeton DP 25 LN hraje na rychlosti 19,05 cm/s již docela dobře, dropouty jsem nezaznamenal a pásková dráha je zašpiněná a doporučuji po každém takovém Emgetonu čistit hlavy. Ale nánosy špíny jsem tedy neodlupoval.
Ano, pásek lehce špiní, (na záznamové hlavě je, sice mimo štěrbiny, vidět malé znečištění), ale absolutně to neodpovídá tomu, co o něm píšou "znalci". Prý po projetí pásku Emgeton odlupuji nánosy špíny z páskové dráhy... Abych si udělal srovnání, vyčistil jsem páskovou dráhu a projel jsem magnetofonem ještě 732 m pásky BASF ferro LH HiFi DP 26. Když jsem se podíval potom na páskovou dráhu, byla zašpiněna asi tak stejně, jako u pásku Emgeton DP 25 LHD. No, ono by se u těchto pásků mělo spíše použít přídavné jméno "čistá", protože to zašpinění bylo v obou případech naprosto minimální. A u tohoto pásku BASF žádný "znalec" kvality pásků netvrdil, že musel odloupávat nánosy špíny z páskové dráhy, jako to tvrdil u Emgetonu DP 25 LHD. Slyšitelných drop-outů měly oba pásky (BASF a LHD) asi tak stejně - totiž nula.
Všichni ti pomlouvači by si měli vštípit deváté přikázání: Nevydáš proti svému bližnímu křivé svědectví. Na místě svého bližního nechť si představí pásky Emgeton či možná jejich výrobce. Katolíci by mohli namítnout, že toto přikázání je osmé, ale neměli by zcela pravdu. Já čísluji přikázání podle Bible, ne podle
dogmatiky Římskokatolické církve, která si přikázání uzpůsobuje svým potřebám.
Chcete-li mi něco napsat, tak na adresu
k1@kreteni.cz |
|||
Kreteni - založeno (K2) 1997, resuscitováno (K15) 2010; změněno (K1): 1.11.2023 | |||