|
První list apoštola Pavla Novozélandským
O autentičnosti této pavelské epištoly se hodně
diskutovalo. Proti skutečnosti, že časově předchází
zámořské plavby kapitána Cooka, stojí jiné případy
dalekých výprav předcházejících historické záznamy
západní civilizace a ověření stáří za pomoci uhlíku 14 a
termoluminiscence. Většina teologů však přikládá pramálo
víry takzvaným vědeckým důkazům a má za to, že epištolu
nemohl napsat Pavel, jelikož pisatel tohoto listu náležitě
dokončuje věty, nepropadá přílišnému nadšení, neztrácí
nit, když se snaží dobrat jádra věci, a také není fanaticky
zaujatý proti ženám. Avšak jiní znalci Bible poukazují na
to, že pisatelovo zaměření na obřízku a jeho paranoia,
pokud jde o jeho postavení jako apoštola, jsou pro svatého
Pavla typické. Domnívají se, že toto by mohl být jeden z
těch nemnoha pavelských listů, které neutrpěly edičním
zásahem, nebo nebyly z velké části přepsány
politicko-námezdnými pisálky druhého století, ježto byl
okamžitě odnesen tisíce mil od hlavního cenzurního
střediska v Římě.
A.D.59
KAPITOLA PRVNÍ
1. Ve které Pavel kárá Protinožce; 2.,
3. ostře kritizuje prázdné předvádění svatosti; 4.
hovoří o smilnících a těch, kdož zneužívají lidstva; 5.
o chudobě a snášenlivosti; 8. nabádá je, aby se varovali
falešných proroků.
1. Milí Novozélanďané!
Doneslo se mi od našeho bratra Hillaryho, Strážce včely z
Aucklandu, že ve vašem společenství není všechno úplně v
pořádku.
2. Co znamemá všechen ten nesmysl, že si
někteří z vás klekají před křížem? To je nanejvýš
nemravné; proměnili jste slávu neúplatného Boha v symbol.
3. Pochopil jsem, že titíž lidé se
shromažďují v chrámech za účelem klanění se Bohu. Kdo to
potřebuje? Bůh ne. Ptal jse se ho; má toho plné zuby,
obzvláště žalmů, bolí Ho z nich hlava a skřípou mu z nich
zuby. Copak si neuvědomují, že jejich chvalořečení nemá
smysl? Proč se nemohou soustředit na to, aby se lépe chovali
jeden k druhému, a zapomenout na tohle prázdné předvádění
svatosti? On také říká, ale v tom mne necituje, "To si
můžou vstrčit do zadku." To řekl On, ne já. Já, pouhý
smrtelník, bych to neformuloval zrovna takto. Obávám se, že
se příliš zaobírám svou pozemskou pověstí; avšak nemohu
než s Ním souhlasit.
4. O smilnících, cizoložnících,
slaboších a těch, kdož zneužívají lidstva: v tomto bodě
jsem stále citován nesprávně. Chtěl bych naprosto jasně
prohlásit, že sex není nic jiného než způsob, jak si dva
nebo více lidí mohou užít spousty neškodné levné legrace,
za předpokladu, že nejsou nečistí a že cílem není
reprodukce, tak nečiňte stejnou chybu jako zbytek světa a
nepřemnožte se. Ne každý musí mít děti, pro Krista. Ten
neměl žádné, a já bych to měl vědět. Pokud opravdu máte
pocit, že děti mít musíte, potom to zařiďte tak, že jich
coby rodiče nebudete mít víc, než o kolik se můžete
řádně postarat. Nevím, jak vznikl ten nesmysl s počítáním
duší, vede to jen k přelidnění a chudobě. Poslyšte,
chudoba si celou tu chválu nezaslouží; mám pocit, že ten
starý příběh o jehle, boháči a velbloudu je chápán
scestně, vytržený ze souvislostí. Samozřejmě, že
strachování o pozemské statky činí obtížnějším
soustředit se na věci duchovní, ale drazí přátelé, což
není rovněž obtížné soustředit se na duchovní
záležitosti, jste-li podvyživeným, nemocným ztroskotancem?
Ti, kdož strádají, mohou mravně zpustnout.
5. S tímhletím nápadem o chudobě jsem měl
spoustu problémů v Římě, kde to naštěstí vypadá, že tam
zapouští kořeny názor, že církev by měla být bohatší
než kdokoli jiný, a to z důvodu, že pouze oni se s tím
dokážou vypořádat. Petr například ve jménu církve
vyděsil Ananiáše a Safiru kvůli
peněžní hotovosti až k smrti. Řekl jsem mu: "Hele, to
nebylo právě nejkřesťanštější, že?" A on mi řekl,
abych se šel vycpat, jelikož je hlavní apoštol.
6. Zdá se, že v potírání primitivního
kmenového mrzačení obřezáním jste učinili větší pokrok,
než jakého dosáhli ve zkorumpovanějších společenstvích,
přesto je obřízka stále doporučována, alespoň tak mi to
Strážce včely říká, některými bídnými
"doktory", kteří usilují o to, nacpat si kapsy, nebo
lpějí na svém židovském původu....
7. Když už mluvíme o kmenech, z toho, co
jsem slyšel, soudím, že by přece jen mohlo být více
porozumění a tolerance mezi dvěma hlavními kmeny na vašich
ostrovech. Doufám že tomuhle budete věnovat více pozornosti,
než se jí dostalo mému listu Tasmáncům...
8. Nabádám vás, abyste se snažili vcítit
se do druhých; byli báječní; si byli vědomi své vlastní
nevědomosti, a jako vždycky, střezte se těch, kdo tvrdí, že
vás přivedou k lepšímu sebepoznání tím, že vás oberou o
peníze. Musím už končit, abych stihl pošťáka.
Líbá vás P.
Rukopis tohoto listu byl nalezen Monty Pythonem
5. listopadu 1979 v aucklandském přístavu. Obsahoval dva listy
textu alexandrijského typu, podobného Beattyho biblickému
papyru II P46. Tento však byl pravděpodobně sepsán
písařem, jehož rodným jazykem byla kopština. Když se
odstraní chyby v pravopise a itakismy, nápadně připomíná
řečtinu raně alexandrijských svědectví.
Ananiáš a Safira - viz Bible (Skutky 5):
1Také nějaký muž, jménem Ananiáš, a jeho manželka Safira prodali svůj pozemek.
2Ananiáš si však s vědomím své ženy dal nějaké peníze stranou, zbytek přinesl a položil apoštolům k nohám.
3Ale Petr mu řekl: "Ananiáši, proč satan ovládl tvé srdce, že jsi lhal Duchu svatému a dal stranou část peněz za to pole?
4Bylo tvé a¨ mohl sis je přece ponechat; a když jsi je prodal, mohl jsi s penězi naložit podle svého.
(vždyť to také tak udělal, proboha! Co vlastně ten Petr chce ?! - to mu z toho zapírání Pána přeskočilo? - K1)
Jak ses mohl odhodlat k tomuto činu?
(myslí snad Petr k daru části peněz z prodeje polí pro společenství? - K1)
Nelhal jsi lidem, ale Bohu!"
5Když to Ananiáš uslyšel, skácel se a byl mrtev; a na všechny, kteří to slyšeli, padla velká bázeň.
(nedivím se, taky bych se potom bál cokoli apoštolům dát - K1)
6Mladší z bratří ho přikryli, vynesli a pohřbili.
7Asi po třech hodinách vstoupila jeho žena, netušíc, co se stalo.
8Petr se na ni obrátil: "Pověz mi, prodali jste to pole opravdu jen za tolik peněz?"
(Dobrá návodná otázka - Petr se zřejmě těšil na mrtvičku a Bůh zřejmě Safiře zatvrdil srdce - K1)
Ona řekla: "Ano, za tolik.
9Petr jí řekl: Proč jste se smluvili a tak pokoušeli Ducha Páně? Hle, za dveřmi je slyšet kroky těch, co pochovali tvého muže; ti odnesou i tebe."
10A hned se skácela u jeho nohou a zemřela. Když ti mládenci vstoupili dovnitř, našli ji mrtvou.
(zajímavé - nebyl tam svědek, co když to nezaúčinkovalo a Petr ji třeba propíchnul? - K1)
Vynesli ji a pohřbili k jejímu muži.
11A velká bázeň padla na celou církev i na všechny, kteří o tom slyšeli.
(Jasně, strach z vraha museli mít všichni. A poučení? Lhát může pouze Petr, protože je hlavní apoštol - viz např. Jan 18,25-27)
zpět do textu
Chcete-li mi něco napsat, tak na adresu
k1@kreteni.cz
|